#mokykla #atsakomybė #pasitikėjimas J. Šiugždinienés įžvalgos

#mokykla #atsakomybė #pasitikėjimas J. Šiugždinienés įžvalgos

  • Post author:
  • Post category:Naujienos
🤝Šiuolaikišką ir atvirą mokyklą kuriame kartu. Toks kvietimas nuskambėjo kasmetinėje švietimo konferencijoje, skirtoje mokyklų, savivaldybių švietimo skyrių vadovams.
➡️Keli akcentai, kurios išsakiau šiandien ir man atrodo svarbūs.
✅Mokykla yra organizacija su savo kultūra, taisyklėmis, nuostatomis. Ir mokytojo savijauta, pasitikėjimas, tobulėjimas labai priklauso nuo to, kaip jis jaučiasi mokyklos aplinkoje. Šiandien į mokyklas ateina nauja mokytojų karta, tad jų motyvavimas, bendravimo kultūra labai svarbūs tam, kad kuo daugiau jaunų žmonių rinktųsi mokytojo kelią, kad mokyklos neprarastų ten jau dirbančių mokytojų.
✅Susitarimai su bendruomene dėl bendravimo ir bendradarbiavimo mokykloje. Mokytojo vaidmuo – ne tramdyti/kontroliuoti, o padėti mokytis ir motyvuoti. Mokiniai turi ne tik teises, bet ir pareigas. Taip pat ir tėvai, ir mokytojai. Pagrindinė mokinio pareiga ir teisė  – mokytis. Mokytojas neturėtų atiminėti mobilių telefonų, ar prašyti mokinio netriukšmauti. Jis neturėtų nerimauti, kad įtakingas tėtis ar mama pasiskųs direktoriui dėl prasto pažymio ar išsiveš vaiką į ilgalaikes atostogas.
Mokyklų bendruomenės turi aiškiai susitarti dėl taisyklių, kurių būtina laikytis visiems.  Kartu su Lietuvos moksleivių sąjunga ir mokyklų vadovais parengsime pavyzdinį taisyklių variantą.
✅Ne reitingai svarbiausia. Mokykla – turi būti vieta, kurioje kiekvienas turi galimybę tobulėti ir augti, jaučiasi drąsus būti savimi, eksperimentuoti/bandyti/kurti ir nebijoti būti nubaustas „etikete“ ar blogais pažymiais. Todėl svarbu, kad kartu siektume pažangos, o ne konkuruotume tarpusavyje. Pasimatuoti laikas nuo laiko nėra blogai, tačiau tikrai ne reitingai parodo, kokios mokyklos ir mokytojai dirba geriausiai. Neturime bijoti reitingų rezultatų ir dėl to atsisakyti į mokyklą priimti įvairių poreikių turinčius vaikus ar užsieniečius.
✅Ne patikrinimas, o grįžtamasis ryšys yra svarbu. Pritariu požiūriui, kad testavimų dauginimas nėra kryptis, kuria turėtų eiti mokyklos. Tačiau tie patikrinimai, kurie per mokinio gyvenimą yra tik keli, yra svarbūs. Jų tikslas – grįžtamasis ryšys ir pagalba mokiniui, mokytojui ir tėvams.
✅Pasitikėkime mokytoju.  Atnaujinamos bendrojo ugdymo programos. Viešojoje erdvėje girdime konfliktuojančias žinutes. Kartais atrodo, kad bendrųjų programų aprašai tai kažkas, kas įkalta į akmenį ir juos patvirtinus, jie nesikeis amžiais. Jie gali keisis jau kitą dieną, nes toks yra pasaulis. Jis keičiasi greičiau, nei mes to norėtume, ar esame pajėgūs įsivaizduoti. Bendrosios programos yra gairės mokytojui. Tad suteikime mokytojui laisvės, leiskime jam rinktis.
✅Laisvė eina šalia atsakomybės. Mokytojo pareiga tobulėti, sekti naujienas, pajausti kiekvieną savo mokinį. Suvokti save kaip mokinio patarėją ar vedlį, o toks statusas įpareigoja nuolat mokytis ir tobulėti.
✅Apie asmeninę atsakomybę. Manęs dažnai klausia, ar aš prisiimu atsakomybę už, pavyzdžiui, matematikos egzamino rezultatus? Aš nebijau pasakyti, kad kaip ministrė esu atsakinga už viską, bet atsakomybe kviečiu dalintis su manimi kartu. Negalime slėptis už mokinių nugarų, pykti ir kaltinti tuos, kurie ruošė egzaminų užduotis. Nebėkime nuo atsakomybės, įvertinkime savo vaidmenį ir pamėginkime padaryti tai, ko galbūt nepadarėme.
✅Savivaldybių ir ministerijos vaidmuo švietime. Tam, kad pasiektume, jog  kiekvienas vaikas, nesvarbu kur jis gyvena, ar kokioje jis auga socialinėje aplinkoje,  turėtų vienodas starto pozicijas ir geriausias ugdymosi galimybes, svarbu, kad savivaldybių švietimo skyriai stiprėtų. Savivaldybė yra mažoji ministerija mieste ar rajone. Ji geriausiai žino, kas vyksta jos teritorijoje ir gali geriausiai numatyti reikalingas priemones aukščiau priimtiems sprendimams įgyvendinti.
Tačiau savivaldybėms turi nuoširdžiai rūpėti ne tik ūkis, pastatai ir rinkiminis ciklas, bet žmonės, jų ateities perspektyvos, kurios neišvengiamai susijusios su ugdymo kokybe. Savivaldybių švietimo skyriuose jau ir dabar dirba puikūs žmonės, tačiau kreipiuosi į  merus ir politikus su prašymu stiprinti  švietimo skyrius, motyvuoti ten dirbančius žmones. Stiprinti politikų kompetencijas švietimo srityje. Viskas mūsų pačių rankose.